måndag 8 augusti 2011

Kvinnor kan inte våldta


”Jag tittar bara på lesbisk porr” säger Emelie och ler som för att visa hur frigjord hon är.”Det känns bättre för lesbiska kan ju inte våldta varandra.”
Emelie är sexualupplysare för RFSU och tror alltså inte att kvinnor kan våldta varandra. Hon har givetvis fel. Kvinnor kan våldta andra kvinnor. De kan våldta män. De kan våldta barn.

Lika illa som det är att förminska och negligera en kvinna eller ett barn som blivit våldtagen av en man, lika illa är att det ignorera brottet eller tro att det skulle vara mindre allvarligt för att förövaren är en kvinna.

Män kan inte våldtas skriver Märta Tikkanen i den välkända boken från 70-talet och syftar då på att även om en kvinna kan våldta en man rent fysisk så vägrar samhället att se detta. Män vill ju alltid ha sex, med alla kvinnor!

Nej, män vill inte alltid ha sex. Nej, även om en man vill ha sex så betyder det inte att han vill ha sex med alla kvinnor. Nej, bara för att en man uppskattar att ha sex med en specifik kvinna så vill han inte ha sex med henne vid varje givet tillfälle. Nej, bara för att en man får erektion som betyder det inte att han vill ha sex med personen som står framför honom. Nej, heterosexuellt samlag är inte den enda möjligheten att våldta någon.

Det finns i Stilla Havet ett samhälle där det är vanligt förekommande att kvinnor gruppvåldtar män. ”Höhö, där skulle jag vilka bo” får jag många gånger höra från både män och kvinnor när jag berättar om det. Eh… va? Är människor så empatistörda att de inte kan förstå hur otroligt traumatiskt det är att blir våldtagen? Det som är underbart med någon man är attraherad av kan vara fruktansvärt med någon som man inte är attraherad av eller till och med finner frånstötande. Att välja att göra något är en helt annan sak än att tvingas att göra något.


Samuel förlorade oskulden när han var tolv. Kvinnan i fråga var tjugofem, onykter och en vän till Samuels mamma. Hon var Samuels barnvakt vid tillfället.

Jens mammas väninna drog iväg med honom till ett privat rum under en blöt fest. Där utförde hon oralsex på honom. Jens var tretton. Hon var trettionio.

Jonatan gick och lade sig och sov under en fest. När han vaknade fanns den en flicka i rummet som insisterade på att de skulle ha sex. Han sade nej flera gånger men hon vägrade ge sig. Hon blev mer och mer påstridig och tillsist så upplevde han situationen så obehaglig att han valde att ha sex med henne, fast han inte ville.

Alla tre männen som berättar detta för mig är märkbart emotionellt påverkade. En av dem gråter. Två av fallen är olagliga, ett av dem är ”bara” respektlöst och integritetskränkande. Alla tre upplever att de blivit skadade av detta, samtidigt så har det inte berättat om det tidigare. ”Män kan ju inte våldtas”.

Att säga att kvinnor inte kan våldta är ungefär som att säga att vita/svarta/gula män kan inte våldta. Det sitter inte genetiskt i oss, och det handlar inte om sex. Det är ett val vissa av oss väljer att göra för att vi kan, för att vi vill utöva makt över någon annan. För att vi är starkare; fysiskt, psykiskt eller ekonomiskt, än den person som står framför oss. Likväl som kvinnan har rätt till fysisk integritet så har mannen det. Det går inte att gömma sig bakom myter som ”män vill alltid ha sex” eller ”våldtäkt förekommer inte i lesbiska relationer”.

Photo: Nextia design

Obs! Bilden har ändras efter publicering. Se resonemang bland kommentarerna nedan.

Om du gillade denna text så tror jag att du kommer att gilla denna också:


 Så undviker du våldtäkt i sommar

20 kommentarer:

  1. Vilken idiotisk kommentar. Kvinnor kan skapa lika mycket misär som män. Har hon missat händelsen där dom nu spräckte ett nätverk med pedofiler och alla var kvinnor. En var en mormor som satt och skickade bilder på sina egna barnbarn när dom var nakna. Herregud. Kan folk tänka innan dom pratar!

    SvaraRadera
  2. Framförallt så oroar det mig att hon faktiskt arbetade med dessa frågor (om än på deltid).

    SvaraRadera
  3. vem vaktar väktarna?

    SvaraRadera
  4. Det är så i detta samhälle fullt av dubbelmoral. Sexbrott mot män anses ofta som "roligt". Och enligt lagar i en del länder så kan inte en kvinna dömas för våltäkt mot en man.

    Men även Sverige gör sådana skillnader. Om en man tvångsonanerar en kvinna så döms han för våltäkt, en kvinna som gör detsamma på en man döms för sexeullt utnyttjande alltså ett lägre brott, trots exakt samma gärning. Vart är feministerna då?

    SvaraRadera
  5. Till Anonym:

    Jag håller med om att det finns dubbelmoral och att det är oacceptabelt. Vi måste alla hjälpas åt för att säkerställa att män som blir våldtagna/utsatta för sexuella övergrepp får samma rättigheter som kvinnor.

    Jag visste inte det du påstår ovan, men det är givetvis totalt oacceptabelt. Om feminism innebär att könet inte ska avgöra ens rättigheter och skyldigheter så är jag feminism. Och det jag gör är bl.a. att försöka medvetandegöra problematiken som i mitt blogginlägg ovan.

    Det är möjligt att det finns personer som kallar sig feminister som ser ditt exempel som oproblematiskt. Men de flesta feminister gör det inte. Jag ska kontrollera det du skriver och om det förhåller sig så så kan du lita på att jag och andra med mig, kommer att försöka åstadkomma en förändring.

    Jag vill dock understryka att det inte bara är feministernas ansvar att motverka dessa skillnader mellan könen. Även du och alla andra människor har detta ansvar (om ni finner att samhället agerar felaktigt).

    SvaraRadera
  6. Jonas Håkansson13 juni 2012 kl. 12:21

    Jag gillar verkligen inlägget och det belyser något väldigt viktigt. Med det sagt tycker jag att det är förhastat att bara påstå att våldtäkt inte kan vara genetiskt betingat. Rent moraliskt tycker jag att det är en ointressant fråga, men biologiskt kan det vara värt att titta närmare på, både bland människor och andra djur, eftersom det rent krasst skulle kunna vara fördelaktigt ur ett fitness-perspektiv att våldta. Ankor har exempelvis väldigt komplicerade könsorgan, detta möjligtvis till följd av en kapprustning mellan könen där hanarna med sin shotgun-approach till parning har fördel av att kunna våldta medan honorna som bedriver sexuell selektion på hanarna har fördel av att kunna styra vem som befruktar dem.

    Men än en gång, mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om din analys, de mesta är en blandning av biologi och social kontext. Däremot så är det icke relevant dels i denna artikels perspektiv (ingen "måste" våldta av biologiska skäl) och dels om vi pratar om etnisk tillhörighet (dvs. vissa etniciteter våldtar inte oftare än andra på biologisk grundval).

      Tack för dina fina ord!

      Radera
  7. Jättebra text. Men jag är starkt kritisk till ditt bildval. En bild som jag tycker illustrerar bilden av det skyldiga våldtäcktsoffret som finns i vårt samhälle. -Ha inte på dig de kläderna, -sminka dig inte på ett visst sätt och i detta fallet -akta dig för vissa miljöer. Jag tycker det är lika illa att belysa vart du befinner dig som att belysa vad du har på dig. Jag hoppas att du håller med och att vi är på samma nivå här. Ibland så händer det att en återskapar normen utan att märka det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Extra irriterande att jag gjorde det misstaget med tanke på att jag försöker bryta myter kring våldtäkt som att överfallsvåldtäkter skulle vara vanliga, som att parker är farliga och att klädseln är en avgörande faktor. Jag kommer att byta bilden så fort jag får några minuter över. Tack!

      Radera
    2. Woho! Härligt att vara överens. Åter igen, en riktigt bra text.

      Radera
  8. Underbart inlägg, hatar att männen glöms bort i såna här sammanhang och liksom förminskas.

    SvaraRadera
  9. Att det finns människor i alla delar av samhället som kan begå våldtäkt och sexuella övergrepp vet alla redan. RFSL/RFSU är inget undantag. Jag upptäckte, efter att jag utsatts för ett sexuellt övergrepp, att förövaren var och är aktiv inom RFSL/RFSU. Något åtal väcktes aldrig mot personen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen tråkigt att höra om din upplevelse.

      Däremot så ställer jag mig frågande till om det verkligen är så att "alla vet" att människor i alla delar av samhället kan begå våldtäkter. Jag skulle snarare säga att vi har ett stort problem med förutfattade åsikter om vem som kan och vem som inte kan det. Den som blir våldtagen av en kvinna, av någon som är snygg eller av någon som har ett prestigefullt arbete har mycket svårare att bli trodd än om det är en kriminell, ful, man.

      Radera
  10. Det här är kanske lite sent, men jag ville bara passa på att tacka dig för en fantastisk blogg med massor med tankeväckande och intressanta inlägg som jag flitigt ämnar dela med mig av till vänner, bekanta och Twitterföljare. Tack! :) //Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Roligt att höra - ska skärpa mig och försöka skriva lite oftare. <3

      Radera