onsdag 5 oktober 2011

Falska Folktandvården



För två år sedan gick jag till tandhygienisten vid Folktandvården Sickla. Döm om min förvåning när räkningen efter besöken visade på 470 kr för tandstensborttagningen och 375 kr för de råd som tandhygienisten hade gett mig. Dessa råd innefattande att det vara bra att borsta tänderna samt att använda tandtråd. Inget jag inte visste sedan tidigare alltså. Nå, jag lade skulden på mig själv; i en fri prissättning så hade jag kunnat vara tydligare samt kontrollerat noggrannare vad som gällde.

I år gick jag till tandhygienisten vid Folktandvården Brommaplan. Jag förklarade mina dåliga erfarenheter och bad henne att inte ge mig några råd då jag sannerligen inte tyckte att de var värda 375 kronor samt förklarade att hon absolut inte fick vidta några åtgärder med mindre än att vi var överens som saken. Hon uppskattade inte att jag tog ifrån henne möjligheten att komma med goda råd, hon suckade och himlade med ögonen. Men jag ignorerade henne och hon tog bort tandstenen. Efter behandlingen hade priset plötsligt höjts: Jag fick betala 610 kronor i stället för de 475 kronor som hade stått på hemsidan. Orsaken till detta, fick jag förklarat för mig senare via telefon, var att jag hade en smula tandsten under tandköttet, vilket gör att de klassificerar det som ”Sjukdomsbehandlande åtgärder av paradontal sjukdom (tandslossning). Jag kunde väl tycka om att man kunde informerat mig om den dyrare taxan, och kanske framförallt som att jag hade början till tandslossning. Och ännu mer när det är ett par hundralappar över referenspriset. Men jag lät det bero.

Jag kom tillbaka ytterligare en vecka senare för att ta bort resterande tandsten. Då fick jag förutom 610 kronor i avgift (vilket jag räknat med), ytterligare 470 kronor för att hon hade kontrollerat djupet på mina tandfickor. Detta tog ca 2 minuter (bra timpenning på det!) och hon hade inte informerat mig att det skulle tillkomma något extra för det. När jag ifrågasatte detta så menade de på att man inte kan göra en tandhygienistisk behandling utan att göra detta, vilket de har rätt i så vitt jag förstår. (Men då borde det verkligen ha ingått i priset från början).

På Folktandvårdens hemsida stod det att det kostar 470 kr att ta bort tandstenen, vilket verkar vara ett rimligt pris; men det faktiska priset är 1315 (470 + 470 + 375) och då har jag inte ens räknat med det sannolikheten att de ska hitta lite tandsten under ditt tandkött för då stiger priset med 210 kr till.(Vilket i sig är intressant då behandlingen är den samma). Detta pris är att jämföra med 500-700 kr hos anda utövare.

Nå, Folktandvården har, liksom alla andra tandläkarmottagningar fri prissättning. De har absolut rätt att ta vilka priser de vill. Men att försökta gömma en och samma behandling under flera olika priskategorier, att dupera patienterna när vi utan tvivel har ett underläge gentemot Folktanvdvården rent kunskapsmässigt, det är onekligen helt förkastligt. Speciellt när man (utan egen förskyllan) fått de pålitliga rykte och absoluta konkurrensfördel som Folktandvården ändå har.

Efter en del bråk slapp jag betala de 470 kr för mätande av tandfickor. Och när de ville boka in en ny tid åt mig tackade jag nej. Det är för jobbigt att hela tiden behöva vakta dem så att de inte lurar mig. Nästa gång väljer jag en tandhygienist som har ett pris för hela behandlingen. Till Folktandvårdens tandhygienister går jag aldrig tillbaka.

Photo: Stephen Davies

17 kommentarer:

  1. Jag googlade nyss för att se om några andra har fått "dåliga" erfarenheter hos Folktandvården nyligen och får läsa det här.

    Besökte sickla folktandvård för en basundersökning som enligt hemsidan kostar 690.
    Väl vid kassan ska jag tydligen 1035, (plus 345 alltså) för "kompletterande" uppgifter tydligen. Vad innebär det, ringde jag och frågade. "Ja, jag gav dig råd om hur du ska sköta dina tänder framöver t.ex."
    Jaha, du menar att du sa att jag borde använda tandtråd? Okej, goda råd är dyra uppenbarligen! Raktetforskning måste ha lett till det rådet.

    Detta en av tre historier jag har hos folktandvården som jag stött på under senaste månaderna, men sammanfattningsvis är det bara så tråkigt att de lurar med priserna på det sättet. Det är verkligen jobbigt att vara på sin vakt och se till att de inte försöker lura med olika behandlingar medan man är i stort sett omedveten. Som om man inte spänd nog redan innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Jag kan ju inte annat än att hålla med om att det för sorgligt att det ska vara som det är. Att det ens kan vara tillåtet.

      Radera
  2. Detta har hänt mig med! Att hon tog bort tandsten och sa inget, när jag fick räkningen var den helt plötsligt mycket dyrare. Ringde som en tok, fick tag på deras chef typ, frågade "får ni verkligen göra såhär, utföra behandlingar utan att säga att det kommer kosta mer?". Hon gav mig rätt och jag slapp betala. Nu går jag aldrig mer till Folktandvården ;)

    SvaraRadera

  3. Läser och nickar instämmande till varje mening.

    Hade precis fött mina tvillingar och efter graviditeten kändes det rätt att fixa och kolla till tänderna. Ringde folktandvården på Ekerö och bokade en tid hos en av deras tandhygienister och bad även att få en röntgenundersökning. Först vägrade hon boka in röntgen för det fick man helt plötsligt bara göra om man först hade besökt en av deras tandläkare. Jag stod på mig då jag alltid använt mig av denna kombination. Till slut sa hon ja och vi bokade in en tid.

    Väl där så satte hon igång med behandlingen. Tog bort tandsten, använde tandtråd, petade i tandköttet, sköljde med flor, malde på om att man ska borsta tänderna osv. Inget skilde sig från de besök jag haft innan och munnen kändes ren och fin. Mitt in i behandlingen när jag inte ens kunde svara pga. alla verktyg i munnen sa hon.

    -Du förstår väl att någon röntgen hinner vi inte med! Du får komma någon annan dag och boka in en tid! Men jag ser på dina fina tänder att du har inga hål!

    Nej, det förstod jag inte och jag hade tid. Min man kämpade på med att hålla våra barn glada och vi hade planerat för detta besök i dagar för att jag skulle få chans att komma iväg. Att hon med blotta ögat kunde se att jag inte hade hål kändes inte betryggande. När behandlingen var över så gick vi till kassan. Hon frågade om det var ok att ta det hela på faktura då kassan var obemannad, självklart utan extra kostnad. Det gick bra. Jag reagerade när hon sa priset och tänkte att jag skulle kolla upp deras prislista på nätet innan jag betalade. Allt som allt tog det hela 40 min.

    Ingen faktura damp ner i brevlådan men plötsligt kom istället ett inkassobrev från Intrum Justitia med hela summan plus en påminnelse uppgift. För att göra en lång historia kort så bråkade jag en massa med dem och tillslut slapp jag betala påminnelseavgiften. Jag gick personligen in på deras kontor och betalade och fick ut mitt kvitto. Enligt deras kvitto hade jag utöver mitt besök fått ” Sjukdomsbehandlande åtgärder av parodontal sjukdom eller periimplantit, större omfattning, mer tidskrävande”. Denna behandling som jag inte ens viste att jag hade fått kostade över 800:- och hon hade inte informerat mig om att jag ens var drabbad. Räknade ut att hennes timpenning låg på över 1700:-/tim för min behandling.
    Man blir så less och trött på Folktandvården!

    /Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt pris för samma sak blev 1.225:- och då hann hon bara med nederkäken. Jag fick vänta 20 min i receptionen innan jag kom in efter många frågor. Hon/jag ville boka en ny tid...men hon gjorde inte det (skulle höra av sig ?) Total behandlingstid inkl. allmänt prat 22 min ! Med vänlig hälsning/Sven (Gustavsberg Folktandvård)

      Radera
  4. Fick vid mitt besök för 2 veckor sedan besked om att en tand behövde rotfyllas. Men eftersom den var en kindtand valde jag att dra ut. Fick pris på 745:-. Idag skulle tanden dras ut och blir tillfrågad om jag var säker. Jodå, säker var jag om priset på 745 stämde, vilket bekräftades.

    45 minuter senare var dom klara och väl i kassan var priset 1550:- ... tog diskussionen och då hade tandläkaren läst på fel rad ... vid 2 tillfällen ... 1550 var svår åtgärd. Protesterade skarpt eftersom fördyrande åtgärd inte informerats om, vilket ska göras i sådana fall då det skiljer.

    Dom bad om ursäkt men bara å betala. Påtalade att då kan dom lämna ärendet till fogden direkt eller korrigera till normal åtgärd istället för komplicerad. Tillråga på allt en från tandläkarehögskolan som jobbade 1 dag i veckan, vilket var lite allvarligare tyckte jag. Dom måste lära sig rutinerna.

    Efter längre diskussion fick jag till slut rätt ... dock 820:- istället ... suck!

    SvaraRadera
  5. Är boende i Bromma sedan ca 5 år och ville då anmäla mig till Brommaplans Folktandvård istället för min gamla. Jag hörde av mig, inget hände, dom svarade inte på mail, dom lovade att fixa problemet då jag ringde men inget hände då heller. När jag nu många år senare tänkte ta tag i saken igen och besöka en tandläkare så tog jag kontakt med dom, men möttes av samma slappa nonchalans och väldigt lång kötid till besök. Som tur var såg jag ett annat erbjudande från en annan (privat) klinik (Alviktandläkarna) och bokade således om mig dit istället, och vilken skillnad på service, jag fick en tid endast två dagar senare plus att jag hela tiden blev väldigt positivt och personligt bemött. ALDRIG mer Folktandvårdens surkäringar säger jag bara!

    SvaraRadera
  6. samma erfarenhet, vad fasen är det som hander??

    SvaraRadera
  7. Jag var inne på Folktandvården Gustavsberg. Väntade i receptionen i 18 min innan jag fick komma in efter påpekande. Behandlingen (borttag tandsten, hygienist) tog 22 min innan hon fick bråttom att avsluta. Endast nederkäken blev behandlad. Detta kostade 1.225:- .....ej färdigt och skulle återkomma med ny tid !!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nu 4 år sedan som jag skrev min text. Varje dag kommer besökare till min blogg som har sökt på saker som "Folktandvården luras" "Betala för tandläkarråd" och "ta bort tandsten pris". Och nu, 2015, är det fortfarande personer som drabbas av det. Det är ju helt absurt.

      Radera
    2. Även nu roffar FTV åt sig där de kan. Fick tips av FTV tandl att ta ett topplån på 25000 på vår villa för att hon skulle göra ett implantat istf en knäckt framtand. Jag sa att lånet ska ju betalas oxå. Hon tyckte att det var en låg summa men det beror ju på vems plånbok man tittar i! Hon ryckte på axlarna..
      Jag slutade där Återvände till min privatanställde tandl. Beställde FTV-journal och såg att hon tagit betalt för en åtgärd hon inte gjort. Som tur var går det att bevisa så nu skall jag skriva till FTV CHEFEN och begära 1500;- tillbaka!! Min gamle privattandl var inte ett dugg förvånad. Detta bekräftade bara vad han hört från andra håll. Att FTV saltar notan å det grövsta med åtgärder som man inte har en aning om. Förrän man begär en journalkopia och kan se med egna ögon! Fy skäms FTV!

      Radera
  8. Fick kallelse idag till Folktandvården i Sickla men tänker inte gå dit igen då jag haft samma upplevelse av debiteringarna som inläggen ovan dvs blivit grundlurad och måst betala för tilläggsbehandlingar som jag inte bett om.

    SvaraRadera
  9. Hej Hanna-Karin! Hela Folktandvårdens upplägg är helt absurt. Visste du att de bestämt sig för att alltid tjäna på att patienter tecknar autogiroavtal? Ja du läste rätt. Ingen enda patient tjänar på det upplägget.

    Båda mina föräldrar har räknat på "offerter" de fått från folktandvården och det har varit helt uppenbart att de skulle förlora på att teckna autogiroavtal. Så de vågade vägra skiten båda två. Själv har jag känt att det är praktiskt med månadsavgiften, nu är dock måttet rågat.

    Vid förra årets kallelse (man blir kallad var 18e månad) konstaterades att jag har djupa fickor som leder till bakteriell tandlossning. Tandhygienisten behandlade och drog sin vanliga svada om vikten av att använda tandvård.

    Sedan struntade de helt i att följa upp det som jag numera vet är ett sjukdomstillstånd. Nu efter 18 månader är det så allvarligt att svindyra specialister måste behandla mina stackars tänder, som jag faktiskt skött om så gott jag kan. Och som av en händelse löper mitt autogiroavtal ut i februari.

    Hittills har jag betalt 72 kr i månaden, alltså en högre summa per år än vad den återkommande undersökningen kostar. Nu vill de höja mitt månadsbelopp till 247 kr per månad! "Du är numera en högriskpatient." Eh nej det är jag inte alls, jag är en patient med en åkomma som ni helt enkelt struntade i att följa upp.

    Och att de ens har mage att lägga hela ansvaret på patienten? Det är mitt fel att jag blivit sjuk eftersom jag rengjort för dåligt, och det är helt och hållet mitt ansvar att ägna typ en halvtimme om dagen åt rengöring för att förhindra att bakterierna får nytt fäste. Helt sanslöst! Behandla vanliga knegare som sköter tänderna så gott de kan, som grovt kriminella skurkar. Skit på er säger jag bara.

    Detta är ett i högsta grad pågående ärende, jag kommer kriga för att slippa prishöjningen och jag drar mig inte för att kontakta media om det skulle behövas. Tack för att du skrev detta inlägg, det stärker en enormt att veta att man inte är ensam om att drabbas av Folktandvårdens lurendrejeri.

    SvaraRadera
  10. Hej HK.

    Rädda Sverige från svarta marknaden av tandvård och "folk"tandvårdens brist på både svenska och service. Privata tandläkare vill inte ens ta faktura längre. De efterfrågar kontanter eller Swish eftersom för många hamnar hos inkasso/kronofogden efter en faktura på flera tusen för vad som bör heta rutinkoll och inte specialistvård.

    /simonnor

    SvaraRadera
  11. Hej. Halkade in på detta och måste ifrågasätta en hel del påståenden och missförstånd. Är det koderna som är problemet eller är det priset? För det vore en god sak att sätta er in i hur systemet fungerar, istället för att gnälla på internet. Det blir ärligt talat ganska pinsamt för en som vet hur det egentligen ligger till.
    Mvh Karl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte ett dugg pinsamt att vi inte förstår det som Folktandvården inte vill eller kan kommunicera till oss. Det ansvaret ligger på Folktandvården.

      Jag är fullt medveten om att det kan finnas en briljant förklaring - men om man inte lyckas förmedla den - utan tvärtom får en stor grupp människor att känna sig lurade - då är man helt enkelt inte vidare briljant. Och att ett företag i Folktandvårdens storlek skulle kommunicera så här bristfälligt av misstag år efter år, det är helt uteslutet.

      Radera
    2. Allt står och finns att läsa på Försäkringskassans hemsida. Det är Försäkringskassan som bestämmer dessa koder, vad de ska heta och vad de ska innefatta. Ett krångligt system som tandvården själva har svårigheter att förstå. Oavsett vad det står i dessa koder är det varje kliniks ensak att bestämma vad en behandling är värd. Det är fri prissättning. MEN! För att DU som patient ska få tillgång till ditt Allmänna TandvårdsBidrag (ATB) från staten (FK) måste tandvården vara anslutna och följa deras regler och använda deras koder.
      Exempel: En behandling hos en tandhygienist ska på en klinik kosta ungefär 1200kr (nu höftar jag bara ett pris). Tant Agda får efter besöket betala 600kr och tycker att det är dyrt och ifrågasätter dom tre koderna 114, 341 och 311. Hon vill inte betala för detta (även om de alla innefattar det hon fått behandling för). Hon vägrar betala för kod 311. Ok säger de på kliniken, då tar vi bort kod 311 och du får istället betala 800kr.
      Varför detta? Jo för tant Agda har under senaste året lagt ut 3000kr på sina tänder. Det var en gammal amalgamfyllning som fått karies under sig, gått sönder och tanden behövde rotfyllas och få en ny lagning.
      Veckan efter var hon hos sin tandhygienist. Tandhygienistens behandling uppfyller alla kraven för koderna 114, 341 och 311. MEN tandhygienisten vill ge tant Agda ett bra pris och hon är uppe i sitt högkostnadsskydd då FK tar 50% av referenspriset. Så tandhygienisten använder referenspriset på dessa 3 koder, vilka tillsammans blir 1200kr (OBS detta är bara ett exempel). När FK går in återstår alltså 600kr för tant Agda att betala i receptionen.
      Men eftersom tant Agda bestrider koden 311 tas den bort och då tar kliniken sina vanliga priser på de återstående koderna 114 och 341 istället. De är högre än referenspriset (i detta exempel) och tant Agda får som sagt bara 50% på referenspriset. MEN kliniken behöver såklart ändå få in sina 1200kr. Så de kan göra detta för PATIENTENS SKULL, de är fan inte bara ute för att lura folk. Det är ett system som Försäkringskassan bestämt och de är nitiska med det. Så det är därför jag ifrågasätter om det är koden eller priset som är det verkliga problemet ;) Fler koder blir ofta betydligt billigare. För mig får de ta vilka eller hur många jävla koder de vill, bara jag får ut maximal rabatt jag har rätt till och staten har ju som sagt bestämt detta systemet själv. Hamnar jag över mitt högkostnadsskydd ber jag alltid min tandhygienist att trolla med koderna. Det kan löna sig att veta detta och som kund kan man tjäna pengar på fler koder. Kliniken får sina pengar ändå så för dem är det skit samma om jag eller staten betalar.

      Radera